fbpx
Slapen

Bang in bed?!

Monsters onder het bed? Of een enge schaduw achter het gordijn?
Kinderen kunnen snel bang worden als ze alleen in bed liggen.
Als een kind zegt dat het bang in bed is, is het belangrijk om te erachter te komen wat hij bedoeld met ‘bang zijn’.

Waar is hij bang voor? Praat daarover met het  kind. Dit hoeft niet midden in de nacht. Je kan overdag een moment uitkiezen om er met het kind over te praten. Als je in gesprek gaat over bang zijn, zijn er een aantal aandachtspunten waar je rekening mee moet houden. Probeer er als eerste achter te komen of het woord ‘bang’ gebruikt wordt als middel om uit bed te komen, of dat ze echt bang zijn. Praat met het kind over het woord ‘bang’. Wat betekend het volgens het kind om bang te zijn? En waar zijn ze dan bang voor? Probeer in dit gesprek niets in te vullen voor het kind, laat het kind vertellen en stel zelf vragen om tot een antwoord te komen.

In het gesprek over ‘bang zijn’ is het belangrijk om naar het kind te luisteren zonder eigen mening of oordeel. Neem het kind serieus en maak het niet belachelijk. Kijk samen naar de kamer en zorg ervoor dat het kind zich op zijn gemak voelt. Ziet hij een enge schaduw op de muur? Kijk er samen naar en misschien is het wel de boom voor het huis wat voor een enge schaduw op de muur zorgt.

Als het kind het spannend vindt in het donker kan je ervoor kiezen om een bedlampje neer te zetten. Voordeel hiervan is dat het kind de spullen in de kamer ziet, maar misschien creëert dit ook weer ‘enge’ schaduwen. Nadeel is dat een kind eraan kan wennen om met een beetje licht te slapen, als hij dan ergens anders slaapt kan het zijn dat hij niet kan slapen zonder zijn bedlampje. Dit wordt slaapassociatie genoemd, het kind het een bepaald voorwerp nodig om in slaap te komen. Een lampje kan een overgangsvoorwerp zijn, een voorwerp wat de overgang van wakker naar slapen vergemakkelijkt. Een ander overgangsvoorwerp kan een knuffeltje of een doekje zijn. Een vertrouwd voorwerp creëert veiligheid voor het kind en zo zal het kind sneller en rustiger in slaap vallen.

Bronnen:

Feddema, G., & Wagenaar, A. (2008). En wat als we nou weer eens gewoon gingen opvoeden. Houten: Unieboek BV.

Spruyt, K. (2007). Slaapproblemen bij kinderen. Tielt: Uitgeverij Lannoo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *