fbpx
Uncategorized

Creatief gesprekken voeren met kinderen

Kinderen praten niet altijd even gemakkelijk over hun gevoelens. Ze kunnen meestal wel aangeven als ze pijn hebben of als ze blij zijn, maar als een kind niet lekker in zijn vel zit of iets heeft meegemaakt kunnen ze daar niet altijd even gemakkelijk over praten. Volwassenen kunnen een moeilijk gesprek met kinderen aangaan zelfs als ongemakkelijk ervaren. Hoe ga je een gesprek aan met kinderen?

Spontane gesprekken.

Voor kinderen is het prettiger om een spontaan gesprek aan te gaan. Benader kinderen op hun eigen niveau, hierbij is het van belang dat je kennis hebt van kinderen. Kennis van de ontwikkeling en de leefwereld van het kind. Om een goed gesprek aan te gaan met kinderen helpt het meestal om dit op een creatieve manier te doen. Dit kan bijvoorbeeld tijdens een activiteit. Een goed voorbeeld hiervan is het televisieprogramma  ‘Taarten van Abel’. In deze kindertalkshow wordt er een taart gebakken voor een dierbare of belangrijk persoon in het leven van het kind. Onder het bakken worden er serieuze en diepgaande gesprekken gevoerd over gevoelens en gebeurtenissen. Doordat de kinderen bezig zijn met een leuke activiteit ligt de nadruk niet op het gesprek. De activiteit zorgt voor een ontspannen sfeer.

Timing.

Timing is ook belangrijk. Bedenk goed of het wel uitkomt om nu een gesprek aan te gaan. Komen de kinderen net uit school of terug van het sporten? Bedenk dan goed of ze dan nog wel energie om een gesprek aan te gaan. Als het kind zelf het initiatief neemt om een gesprek te starten is het van belang dat je hier op een juiste manier op inhaakt. Wimpel dit initiatief niet af, het kind heeft behoefte aan een gesprek en jij bent degene die aan deze behoefte tegemoet kan komen.

Als je het juiste moment heb gekozen om een gesprek aan te gaan, of als het kind het initiatief neemt om een gesprek te beginnen, stel vragen die uitnodigen om na te denken.  Door gesloten vragen te stellen, dat zijn vragen die je gemakkelijk met ja of nee kunt beantwoorden, loopt een gesprek snel vast.  Je kan aan een kind vragen wat hij op school heeft gedaan en of het leuk was, maar meestal krijg je dan als antwoord dat ze het niet meer weten.
Het is niet zo dat ze echt niet meer weten hoe het was op school, maar ze hebben geen zin om te antwoorden of ze zijn moe.

Je kan dan vragen stellen die het kind prikkelen, bijvoorbeeld: ‘Is er vandaag nog iets grappigs gebeurd in de klas?’ Of ‘Wat zou jij doen als je morgen de juf of meester bent?’

Stel creatieve of grappige open vragen, vraag door en ga in op wat het kind je vertelt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *