De kracht van voorlezen

Kinderboeken zijn er in alle vormen en maten. Voorleesboeken, boeken om zelf te lezen, mijn eerste woordenboeken, boeken voor in bad en ga zo maar door. Vanaf welke leeftijd kan je je kindje gaan voorlezen? Dit kan al vanaf de geboorte. Het is positief voor de ontwikkeling van taal om op te groeien in een omgeving waar veel taal gebruikt wordt. Het vele (voor)lezen vergroot de woordenschat van een kind.

Lees ook: Kinderboeken.

De eerste boekjes die voorgelezen kunnen worden in de babyfase zijn de knisperboekjes of de kartonnen boekjes. Belangrijk is dat de plaatjes in de boekjes benoemd worden, zo leren de kinderen welk woord er bij het plaatje hoort.
In de peuterfase kunnen er prentenboeken voorgelezen worden met meer tekst en uitgebreide plaatjes. Hierbij hoeft niet altijd letterlijk het hele boek voorgelezen te worden. Kies voor boekjes met korte duidelijke teksten, zoals Nijntje, of pas het verhaal aan naar het taalniveau van het kind. Kijk naar de plaatjes in het boek en benoem samen de dingen die jullie zien. Aan de hand van de plaatjes kan ook een verhaal verzonnen worden.

Lees ook: Welke invloed heb jij op de taalontwikkeling van kinderen?

In de kleuterfase kunnen kinderen al naar langere verhalen luisteren. Kies verhalen die aansluiten bij de belevingswereld van het kind en inspelen op de fantasie. Verhalen waarbij het kind het avontuur mee kan beleven spreekt erg aan in deze fase.
Veel voorlezen bereid kinderen ook voor op het zelf gaan lezen. Ze leren hoe zinnen zijn opgebouwd en hoe leestekens worden gebruikt in zinnen. Als kinderen veel voorgelezen worden vergroot dit de kans dat ze zelf lezen ook leuk gaan vinden.

Bronnen:

Beemen, L. v. (2006). Ontwikkelingspsychologie. Groningen/Houten: Wolters-Noordhoff bv.

Bil, M. d., & Bil, P. d. (2015). Praktijkgerichte ontwikkelingspsychologie. Amsterdam: Boom Nelissen.

Brouwer, S. G. (2007). Taalontwikkeling en taalstimulering bij baby’s, peuters en kleuters. Amsterdam: Uitgeverij SWP.