fbpx
Uncategorized

Ingrijpen bij ruzies

Kinderen kunnen veel ruzie maken. Ruzie omdat ze de ander niet begrijpen, ruzie omdat er iets wordt afgepakt of ruzie omdat de ander niet doet wat zij graag willen. Ruzie kan om van alles gemaakt worden.

Moet je altijd direct ingrijpen bij ruzie?

Nee, dat hoeft zeker niet. Misschien heb je wel snel die behoefte omdat je zelf ook geïrriteerd bent door de situatie.

De situatie observeren is wel belangrijk. Bekijk de situatie van een afstand. Kijk wat er gebeurd en kijk naar de reacties en emoties van de kinderen. Ruzies tussen jonge kinderen lossen zich vaak vanzelf weer op. Ze zijn afgeleid door andere kinderen of ander speelgoed, of weten niet meer wat ze zelf graag wilden. Belangrijk is natuurlijk wel om de veiligheid in de gaten te houden, als de situatie niet meer veilig is moet je wel ingrijpen.

Soms lost een ruzie niet vanzelf op. Dan kan je als volwassenen het gesprek aangaan met de kinderen. Vraag aan beide partijen om hun verhaal te doen. Hierbij mogen beide kinderen hun verhaal doen zonder dat de ander ze onderbreekt. Zo kan je precies horen wat er vanuit het perspectief van het kind gebeurt is. Als beide kinderen hun verhaal hebben gedaan kan je vragen hoe ze dit kunnen oplossen. Laat beide kinderen een oplossing verzinnen en kijk of ze er zo samen uit komen. Als kinderen geen oplossing weten zou je als volwassenen een suggestie kunnen doen. Als beide kinderen het hier mee eens zijn kunnen ze dit uitvoeren. Soms is het voor jonge kinderen al voldoende om hun verhaal te doen en willen ze geen oplossing horen. Ze willen zich alleen even gehoord voelen.

Geef nooit één van de kinderen de schuld, als je de verkeerde schuldig hebt aangewezen zal dit kind zich gekwetst voelen en wat schiet je ermee op om een schuldige aan te wijzen? Blijf onpartijdig, laat iedereen zijn verhaal doen en maak het niet groter dan dat het is. Is het voor de kinderen opgelost en kunnen ze weer verder spelen? Laat ze dan gaan, sluit het gesprek af met iets positiefs, bijvoorbeeld een compliment: ‘Jullie hebben goed naar elkaar geluisterd en een goede oplossing bedacht’. Dit zullen ze dan voor een volgende keer meenemen. Ze hebben van deze situatie geleerd dat ze, nu nog met een beetje hulp, zelf de ruzie kunnen oplossen. 

Ruzie maken en oplossingen verzinnen is iets wat kinderen moeten leren, het is een sociale vaardigheid.

Bronnen:

Okma, K. (2014). Minipubers! Tielt: Lannoo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *