fbpx
Slapen

Zomertijd en wintertijd

Voor sommigen maakt het helemaal niet uit als de klok verzet wordt van zomer naar wintertijd of andersom.  Gewoon een uurtje langer of een uurtje korter weekend. Geen probleem. Maar voor sommigen ligt dat anders. Kinderen kunnen veel last hebben van dat uurtje verschil.

De biologische klok bepaalt voor het grootste deel wanneer we binnen een etmaal slapen en wakker zijn. Overdag zijn er veel factoren die invloed hebben op het biologische ritme van een mens, bijvoorbeeld lichaamsbeweging en voeding. Ook heeft licht veel invloed op onze nachtrust. Als er aan het einde van onze slaap een fel licht in de slaapkamer valt, door bijvoorbeeld de zon, dan zal je eerder wakker worden. Ditzelfde geldt ook voor het inslaap komen, als er nog licht in de slaapkamer valt zal je later in slaap vallen. Zo is dat ook het geval bij het verzetten van de klok, van zomer naar wintertijd of andersom.

Je kunt dan proberen om het slaapritme te verschuiven. Dit kan je doen door de week voorafgaan aan het verzetten van de klok al te beginnen met verschuiven van het slaapritme. Elke avond 10/15 minuten eerder of later naar bed gaan (ligt eraan of de tijd vooruit of achteruit gaat). Van de zomer naar de wintertijd zou dat betekenen dat ze elke avond 10/15 minuten eerder naar bed zou moeten om zo geleidelijk te wennen aan de nieuwe tijd. En van de wintertijd naar de zomertijd zou ze elke avond 10/15 minuten later naar bed moeten totdat de nieuwe tijd bereikt is.

Wat kinderen ook rust geeft voor het slapen gaan is een vast bed ritueel. Hiermee bedoel ik vaste handelingen in een vaste volgorde voordat je kindje naar bed gaat, bijvoorbeeld een boekje lezen of een liedje zingen voor het slapen gaan. Als die handelingen elke avond hetzelfde zijn creëer je rust. Je mag best elke avond een ander boekje lezen of een ander liedje zingen, maar houd je wel aan de volgorde. Zo bereid je je kindje voor op het naar bed gaan en zal het makkelijker in slaap vallen.

Lees ook: De voordelen van een vast avondritueel.

Bronnen:

Spruyt, K. (2007). Slaapproblemen bij kinderen. Tielt: Uitgeverij Lannoo.

Spungin, D. P. (2009). Een goede nachtrust voor uw kind. Aartselaar: Zuid Nederlandse Uitgeverij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *